Bror Hjort
Bror Hjort är en av våra mest hyllade samtida konstnärer. Han föddes 1894 i Kronsäter, växte upp i en familj där fadern var skogvaktare, och alla i hans omgivning var bönder. Redan under skoltiden visade Hjort trots det intresse för kultur, både genom hans kontakter med spelmän och hans känsla för musik och genom hans många teckningar i skolböckerna, som visade att han redan då hade konstnärlig talang. Han skulle senare också utbilda sig inom konst, först i Gunnar Hallströms målarskola, senare på Konstakademien i Köpenhamn. Han studerade även konst under Antoine Bourdelle i fyra år, och levde under den tiden i Paris.
Efter sina studier bosatte sig Hjort i Uppsala, där han skulle förbli till sin död. Hans ateljéhus i Kåbo är numera ett konstmuseum dedikerat till hans minne, som heter Bror Hjorts Hus. Huset är välbesökt, och under 2013 slog museet besöksrekord med 26 431 besökare. Det var mycket tack vare att museet under en del av året huserade en utställning med konst av Lars Lerin, som drog knappt 8000 besökare.
Hjorts konst bestod av både målningar och skulpturer. Han gjorde också ett antal figurtavlor, grovt skurna i trä och målade med några få, starka färger. Ett av hans mest kända verk är ”Näckens polska”, en bronsstaty som står utanför Uppsala centralstation, som är utformad som en fontän. Verket, liksom många av de kärleksstatyer som Hjort skapade under 1930-talet, var föremål för en del upprörda känslor. Högst upp på statyn dansar Näcken med en kvinna, och Uppsala stad krävde bland annat att formen på Näckens penis skulle förändras, eftersom många tog anstöt av att den såg ut att vara erigerad.
Under 1940-talet karakteriserades Hjorts konst av porträtt av den svenska sommaren och av samvaro med familjen. Ett av de verk som tydligt fångar detta är ”Kafferep vid Långsjön”, som under 2006 ställdes ut på Liljevalchs konsthall. Verket hade innan dess nyligen sålts på Bukowskis moderna höstauktion för 12,5 miljoner kronor, och ägaren lånade efter detta ut verket till utställningen. Hjorts konstverk visas också på renommerade museer som Nationalmuseum, Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Malmö konstmuseum, Waldemarsudde, Nasjonalgalleriet i Oslo och Statens Museum for Kunst i Köpenhamn, vilket är ett bevis på hans konstnärliga värde.